We zijn bij het einde gekomen van deze blogreeks over de praktische gebruiksmogelijkheden van Artificial Intelligence binnen marketing. Hopelijk heb je er veel van opgestoken. Om het verhaal rond te maken vatten we het geheel nogmaals samen.
In de eerste blog onderzochten we de definitie van het begrip Artificial Intelligence. Na het raadplegen van meerdere, wetenschappelijke, bronnen definieerde we Artificial Intelligence als volgt: “Artificial Intelligence houdt zich bezig met de ontwikkeling van Computers die in staat zijn om menselijke vaardigheden zoals redeneren, (onafhankelijk) leren, plannen, creativiteit en zelfcorrectie na te bootsen”.
Voortvloeiend uit deze definitie behandelde we Artificial General Intelligence (AGI) en Artificial Narrow Intelligence (ANI). Waarbij we tot de conclusie kwamen dat AGI momenteel enkel bestaat in de filmindustrie (science fiction films). Meer dan fictie is deze vorm echter nog niet; wetenschappers en ingenieurs zijn met de huidige technologie nog mijlen ver van dit ideaal.
Momenteel werken we dus met ANI, een doelgerichte vorm van Artificial Intelligence; ontworpen om eenvoudige taken uit te voeren. Deze vorm is zeer intelligent in het voltooien van specifieke taken. Hierbij kun je denken aan virtuele assistenten, spraakherkenning, gezichtsherkenning en zelfrijzende auto’s.
Al snel bleek dat binnen marketing Machine Learning de meest toegepaste vorm van Artificial Intelligence is. Deze methodiek gebaseerd op het verwerken van grote hoeveelheden data levert bedrijven – en dus marketingafdelingen – enorm waardevolle inzichten op over o.a. de doelgroep, de verkoop, de markt, etc. Deze informatie kan vervolgens door de marketeer worden gebruikt om beter in te spelen op de wensen van de potentiële klant waardoor uiteindelijk meer conversies kunnen worden gerealiseerd.
In de tweede blog spraken we met iemand die ook daadwerkelijk ervaring heeft op het werkveld. Iemand die zowel kennis heeft van Artificial Intelligence, als van de toepassingen binnen het marketing werkveld: Maarten Stolk.
Maarten sprak over de enorme potentie van Artificial Intelligence en hoe het in de toekomst veel werk uit handen zal gaan nemen. Niet persé om mensen te gaan vervangen, maar juist om hen te ondersteunen en ieders werk efficiënter te maken.
Gekeken naar marketing bleek hij voornamelijk te spreken over de toepassingsmogelijkheden rondom personalisering: tot op de persoon targeten en hen aan weten te spreken.
Hierom hebben we in de blog rondom de Meso omgeving dit voorbeeld uiteen gezet. Deze blog liet zien hoe Artificial Intelligence het ‘traditioneel segmenteren’ kon vervangen. Met het gebruik van Machine Learning kan men uit een gigantische dataset namelijk tot op de persoon zelf segmenten vormen. Het Machine Learning model ziet patronen die de mens met het blote oog misschien in eerste instantie nooit had gezien in de dataset. Hierdoor ontstaan zeer interessante segmenten waar de onderneming, in dit geval een bank, haar marketinguitingen op los kan laten.
Zo kan een bank inspelen op iemands levensfase met bijvoorbeeld een hypotheek product voor stellen die al langere tijd samen zijn. Of bijvoorbeeld een spaarproduct adverteren aan nieuwe ouders, die dit wellicht willen opzetten voor hun pasgeboren kind.
Deze op maat gemaakte manier van targeten maakt een campagne zeer succesvol en zal dan ook zorgen voor een hoge ROI.
Wat we niet moeten vergeten zijn de ontwikkelingen op de markt. Gekeken naar de macro omgeving zagen we dat steeds meer bedrijven zijn gaan investeren in Artificial Intelligence. Hierdoor wordt het steeds belangrijk om op tijd in te stappen en de boot niet te missen. Maar, tegelijkertijd komen er steeds strengere wetgevingen rondom het gebruik van Artificial Intelligence. Dus zomaar meegaan met de rage zit er niet in. Je goed inlezen is van enorm belang om boetes en/of sancties te voorkomen.
Voor uitgebreidere informatie rondom de besproken onderwerpen in deze samenvatting zou ik je willen verwijzen naar de voorgaande blogs uit de reeks. Deze kun je terugvinden door op ‘blog’ te klikken in de menubalk.
Ik hoop dat je hier iets van hebt opgestoken en in bent gaan zien waarom het juist nu zo belangrijk is om je te gaan verdiepen in Artificial Intelligence. Zeker voor de marketing liggen de kansen namelijk voor het oprapen.
Indien je nog met vragen zit rondom dit onderwerp, stel deze gerust in de chat hieronder. Ik zal deze zo spoedig mogelijk proberen te beantwoorden wanneer dit binnen mijn expertise ligt.
Hartelijk dank voor het lezen en veel succes met de eerste stap naar een datagedreven marketingstrategie!