Selecteer een pagina

Welkom terug bij deze blogreeks over de praktische gebruiksmogelijkheden van Artificial Intelligence binnen marketing. Vorige week hebben we een vakdeskundige gesproken over zijn ervaring met Artificial Intelligence en de manieren waarop hij het eerder heeft toegepast op marketingcases. 

Deze week verdiepen we ons verder in de markt; welke ontwikkelingen spelen er? Deze omgeving wordt beschouwd door middel van het DESTEP-model. Dit model kijkt naar zes omgevingsfactoren: demografisch, economisch, sociaal-cultureel, technologisch, ecologisch en politiek-juridisch. 

Gekeken naar ons onderwerp: Artificial Intelligence, zijn drie omgevingsfactoren van groot belang. Namelijk: technologisch, economisch en politiek-juridisch. Deze omgevingsfactoren zullen dan ook worden behandeld in deze blog. 

Door middel van intensieve deskresearch met gebruik van betrouwbare en wetenschappelijke bronnen (onderaan toegevoegd) worden de volgende deelvragen beantwoord: 

  1. Wat is het effect van economische ontwikkelingen op Artificial Intelligence?
  2. Wat is het effect van technologische ontwikkelingen op Artificial Intelligence?
  3. Wat is het effect van politiek-juridische omgevingsfactoren op Artificial Intelligence?

Economisch

Het implementeren van Artificial Intelligence binnen bedrijven en bedrijfsprocessen vergt een investering. Voor ondernemers is het dan ook van belang om inzicht te krijgen in de economische ontwikkelingen binnen het werkveld. Laten we hier dan ook direct mee beginnen… 

Een recentelijk gepubliceerd artikel van het Centraal Bureau voor de Statistiek (2021) stelt dat 24 procent van de grote bedrijven (500+ werknemers) in 2019 gebruik maakte van een of meer Artificial Intelligence-technologieën. Gekeken naar alle Nederlandse bedrijven maakte gemiddeld 12 procent gebruik van bijvoorbeeld spraakherkenning, machine learning en gezichts- of patroonherkenning. In de sectoren informatie, communicatie en ICT ziet het CBS het grootste percentage Artificial Intelligence gebruikers.

Omdat steeds meer bedrijven Artificial Intelligence gaan implementeren, verwacht de International Data Corporation (2020) dat de wereldwijde uitgaven voor Artificial Intelligence zullen oplopen van 50,1 miljard dollar in 2020 tot 110 miljard dollar in 2024.

Als we kijken naar Nederland, stelt de ING (2020) dat de bestedingen aan technologie en diensten rondom Artificial Intelligence tussen nu en 2025 naar 3,5 miljard euro zullen stijgen.

Te stellen valt dat er zowel wereldwijd als op de Nederlandse markt steeds meer geïnvesteerd wordt in Artificial Intelligence. In de sectoren waar deze ontwikkelingen het snelst worden doorgevoerd kan het dan ook van groot belang zijn om er ‘op tijd’ bij te zijn. Maar, ook in markten waar Artificial Intelligence nog niet grootschalig geïmplementeerd wordt kan het de investering waar zijn. Daar valt nu namelijk juist concurrentievoordeel te behalen. 

 

Technologisch

Ook op technologisch gebied gebeurd er veel. Deze technologische ontwikkelingen vormen hoe wij Artificial Intelligence zullen zien en gebruiken in de toekomst. Inzicht in deze ontwikkelingen bieden kansen velden waar concurrentievoordeel te behalen valt indien er goed en tijdig op wordt gereageerd. Maar wat speelt er zoal? 

Laten we beginnen met de ‘hardware’ die wordt gebruikt voor Artificial Intelligence-technologieën. Massachusetts Institute of Technology (2021) stelt dat deze hardware zich in een razend tempo ontwikkelt. Hoewel er voorheen gebruik werd gemaakt van ‘gewone’ processoren, worden er nu processoren gemaakt die speciaal gemodificeerd zijn voor Artificial Intelligence taken zoals deep learning. Nu Artificial Intelligence steeds vaker grootschalig wordt ingezet, kan een kleine verbetering in prestatie een groot verschil maken. 

Wanneer we kijken wat men met Artificial Intelligence doet, zien we een andere interessante technologische ontwikkeling. In een artikel van Business Insider (2020) wordt gesproken over de snelle ontwikkeling in NLP (Natural Language Processing). Zogeheten ‘natural language systemen’ zijn namelijk significant beter geworden in het verwerken van de menselijke spreektaal. Zo is het nu mogelijk om achter het sentiment of de intentie van de gesproken tekst te komen. Wat kan men hier nu precies mee? NLP wordt o.a. gebruikt om mensen relevantere resultaten te bieden op hun zoekopdrachten (Bharath, 2021). Wat op zijn beurt weer tevreden gebruikers en een lager bouncepercentage op kan leveren. 

 

Politiek-Juridisch

Wat je absoluut niet mag vergeten zijn de politiek juridische kwesties rondom het gebruik van Artificial Intelligence. Dit is misschien nog wel de allerbelangrijkste omgevingsfactor om je in te verdiepen wanneer je Artificial Intelligence wilt gaan implementeren. Hoewel dit per land zijn verschillen kent, presenteerde de Europese Commissie in april 2021 de ‘Wet op de Artificiële Intelligentie’. Deze ‘concept verordening’ geeft regels voor de ontwikkeling, commodificatie en het gebruik van AI-gedreven producten en diensten binnen de gehele EU (Van der Kruk, 2021). Deze concept verordening biedt kernregels voor Artificial Intelligence due op alle industrieën van toepassing zijn. Zo moet Artificial Intelligence wettig, ethisch en technisch robuust zijn (CPO, 2021).

Wetgevingen zoals deze zorgen voor hoge mate van transparantie wanneer men werkt met AI-systemen. Als bedrijf zal je moeten kunnen verantwoorden waarom jouw systeem bepaalde keuzes heeft gemaakt. Bijvoorbeeld, waarom iemand is afgewezen voor het krijgen van een hypotheek. Je zal dan moeten aantonen welke factoren zwaar hebben gewogen in het beslissingsproces en moeten verantwoorden waarom het ethisch verantwoord is om de keuze op deze manier te maken (Emerce, 2019). 

Er valt dus te stellen dat je je als ondernemer goed moet verdiepen in de ontwikkelingen rondom Artificial Intelligence. Niet alleen op technologisch en economisch gebied, maar ook zeker op politiek-juridisch gebied. Al deze informatie moet tegen elkaar worden afgewogen voor er wordt besloten of er wordt geïnvesteerd in de implementatie van een Artificial Intelligence-systeem. Doe je dat niet? Dan zul je er veel minder resultaat door boeken, of zelfs beboet worden. 

Door het lezen van deze blog ben je in ieder geval goed op weg. Volgende week gaan we dieper in op één branche: de financiële sector. Nog specifieker: banken. Op deze manier kunnen we concrete toepassingsmogelijkheden van Artificial Intelligence binnen de marketing gaan uitlichten door middel van de ‘meso analyse’. Tot volgende week! 

 

Gebruikte bronnen

​​Bharath, K. (2021, 17 december). 8 Revolutionary Artificial Intelligence Technologies Of The Modern Era. Medium. Geraadpleegd op 23 december 2021, van https://towardsdatascience.com/8-revolutionary-artificial-intelligence-technologies-of-the-modern-era-f8f22a4127d0

Business Insider. (2020). Artificial Intelligence News: Latest Advancements in AI Technology | Business Insider. Geraadpleegd op 23 december 2021, van https://www.businessinsider.com/artificial-intelligence?international=true&r=US&IR=T

Centraal Bureau voor de Statistiek. (2021, 15 oktober). Bijna helft grote bedrijven gebruikt Artificial Intelligence. Geraadpleegd op 1 oktober 2021, van https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/41/bijna-helft-grote-bedrijven-gebruikt-artificial-intelligence

CPO. (2021, 19 augustus). De Wet op de Artificiële Intelligentie: de belangrijkste punten op een rij. Verder denken, scherper zijn. Geraadpleegd op 23 december 2021, van https://www.ru.nl/cpo/verderdenken/columns/wet-artificiele-intelligentie-belangrijkste-punten/

Emerce. (2019, 1 april). Een oproep tot verklaarbare AI: Transparantie en verantwoordelijkheid binnen Artificial Intelligence. Geraadpleegd op 23 december 2021, van https://www.emerce.nl/achtergrond/oproep-tot-verklaarbare-ai-transparantie-verantwoordelijkheid-binnen-artificial-intelligence

ING. (2021, 16 december). Bestedingen aan kunstmatige intelligentie verdubbelen. Geraadpleegd op 23 december 2021, van https://www.ing.nl/zakelijk/kennis-over-de-economie/uw-sector/tmt-ict/bestedingen-kunstmatige-intelligentie-verdubbelen.html

International Data Corporation. (2020). Worldwide Artificial Intelligence Spending Guide. IDC: The premier global market intelligence company. Geraadpleegd op 1 oktober 2021, van https://www.idc.com/tracker/showproductinfo.jsp?containerId=IDC_P33198

Massachusetts Institute of Technology. (2021, 6 december). These five AI developments will shape 2021 and beyond. MIT Technology Review. Geraadpleegd op 2 oktober 2021, van https://www.technologyreview.com/2021/01/14/1016122/these-five-ai-developments-will-shape-2021-and-beyond/

Van der Kruk, C. (2021, 23 november). De Wet op de Artificiële Intelligentie: de belangrijkste punten op een rij. ECP | Platform voor de InformatieSamenleving. Geraadpleegd op 23 december 2021, van https://ecp.nl/de-wet-op-de-artificiele-intelligentie-de-belangrijkste-punten-op-een-rij/